Adj egy ötöst
„Adj Egy Ötöst!” elnevezésű iskolai szemléletformáló program célja, hogy a gyermekek személyes élményeken keresztül minél fiatalabb korban találkozzanak a fogyatékosság ügyével annak érdekében, hogy később nyitott és elfogadó felnőttekké váljanak. Az Európai Lottószövetséggel együttműködve, a régióban elsőként a Szerencsejáték Zrt. által meghonosított kezdeményezésben – a 2017-es indulás óta - összesen 6200 érdeklődő tanár és tanuló vett részt, valamint közel 300 iskola töltötte fel programtervét.
Az Adj Egy Ötöst! program 2017-es magyarországi indulása óta évről évre egyre népszerűbbnek bizonyult az iskolások és a tanárok körében, hiszen míg az első tanévben 78 csoport töltött fel programtervet, addig 2018/19-ben már 103, a 2019/20-as időszakban pedig - járvány ellenére is - 115 iskola jelentkezett pályaművekkel. Az évek során az érintettek száma - tágabb családi és iskolai környezet - is több mint a duplájára nőtt.
Az Adj Egy Ötöst! program kifejezetten az iskolai korosztályhoz szól. A szemléletformáló kezdeményezés alapját évről-évre egy általános iskolai, felső tagozatos és középiskolás diákcsoportok számára országosan meghirdetett pályázat adja. A program keretében a pályázó diákoknak csoportmunkában kell megtervezniük egy eseményt, amelyen szívesen részt vennének fogyatékossággal élő gyermekekkel vagy felnőttekkel együtt akár egy teljes iskolai közösségben. A sikeres megvalósítás érdekében a Salva Vita Alapítvány a résztvevő osztályok tanárai számára tréninget biztosít, a legtöbbet közülük pedig tapasztalt mentor felügyeli. A közel egy éven keresztül zajló pályázat fontos lezáró szakasza a verseny, ahol a jelentkezők a személyesen átélt közösségi élményüket osztják meg másokkal film, fotó, rajz vagy írásos jelentés formájában.
A 2019 szeptemberében, immár harmadik alkalommal kiírt pályázati ciklusban kimagaslóan sok, több mint 100 iskola csatlakozott a Szerencsejáték Zrt. kezdeményezéséhez. A kialakult járványhelyzet ugyan megnehezítette a személyes kontaktusokra épülő pályaművek megvalósítását, a zsűri azonban így is összesen 36 iskola megvalósított projektjét tudta értékelni, közülük pedig az eddig megszokott 12 helyett 5 nyertest választott.
A 10-19 éves fiatalok igazán egyedi ötletekkel lepték meg a zsűrit, így a nyertesek között szerepelt a kreatív karácsonyi ajándék készítés, az álarcosbál vetélkedőn, táncos partin, valamint zenés előadáson való részvétel, a hulladékgazdálkodással kapcsolatos több alkalmas programsorozat, valamint a közös alkotás is. A nyertes osztályok, azaz a jászberényi „Értékes vagy!”, az orosházi „Szemléletformálók”, a kecskeméti „Segítő kezek”, az üllői „Csodacsapat” és a magyarbólyi „Táncunkban a szívünk” lelkes csapata egyenként 400.000 forint összegű díjazásban részesültek, míg a felkészítő tanárok lelkiismeretes munkájuk elismeréseként 50.000 forint könyvvásárlási utalványt kaptak. A pályaművek értékelését és elbírálását szakmai zsűri végezte, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa, a Szerencsejáték Zrt. karitatív hálózata és a Salva Vita Alapítvány képviselői részvételével.
Az országos program szakmai kidolgozását és szervezését az 1993-ban létrejött Salva Vita Alapítvány végzi, amely megalakulása óta a fogyatékossággal élő személyek esélyegyenlőségéért, társadalmi befogadásáért dolgozik. A program szakmai támogatását pedig az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar (ELTE-BGGyK) és a Fogyatékos Emberek Szervezeteinek Tanácsa (FESZT) biztosítja.
A program összességében több mint 28 ezer embert ért el: diákokat, pedagógusokat, szülőket, testvéreket, családtagokat, a pályázók oktatási intézményeinek közösségét.
2019/20 „Adj egy ötöst!” Program lezáró film
2019/20-as év nyertes pályázatai:
Jászberényi „Értékes vagy!”
Terplán Zénó Kolping Technikum, Gimnázium és Szakképző Iskola 10-edikes osztálya egy helyi speciális iskolával megkezdett együttműködés (szüret, mikulás, farsang, focibajnokság) folytatásával pályázott. Ennek keretében egy több eseményből álló, természetben is megvalósítható, hulladékgazdálkodással kapcsolatos programot álmodtak meg. Közösen hulladékgyűjtőket készítettek, szemetet gyűjtöttek, szelektáltak és végül egy úgynevezett „hulladék udvarban” az értelmi fogyatékossággal élő gyerekekkel közösen átbeszélték, hogy miért fontos a szelektív hulladékgyűjtés. A programba egy közös, jó hangulatú bújócska is belefért.
Orosházi „Szemléletformálók”
Az Eötvös József Katolikus Általános Iskola 7. osztályos diákjainak pályázata az iskolai tanév fontosabb, egész intézményt érintő eseményeihez (egészségnap, farsang, karácsony) kapcsolódott. Tapasztalati szakértők és egykori mozgáskorlátozott diáktársuk bevonásával minden esemény az ép és fogyatékossággal élő emberek együttműködési lehetőségeinek sikeres megvalósításáról szólt (közös tánc és színházi fellépés, sportolás, ajándékozás, fohász). Az elkötelezett és hiteles diákbeszámolók mögött a tudatos és gazdag tematikát összeállító mentori munka hatása is érzékelhető volt.
Kecskeméti „Segítő kezek”
A 7. osztályos diákok a Kecskeméti EGYMI Autizmus Centrum, Juhar Utcai Tagintézményének autista fiatalokból álló csoportjával közösen valósították meg programjukat. Különleges értéke a pályázatnak, hogy a diákok első lépésként látogatást tettek egymás intézményeibe, kölcsönösen megismerve mindennapjaik helyszíneit, gyakorlatát. A két csoport ezután közösen olyan színes és ötletes programokat (pl.: társasjáték, fizikai kísérletek bemutatása, planetárium és könyvtár felfedezés, robotépítés, bűvészműsor megtekintése és fagylaltozás) valósított meg, amelyek a személyes élménytől a tudásmegosztáson át az aktív közös tevékenységig terjedtek.
Üllői „Csodacsapat”
Az Árpád Fejedelem Általános Iskola 7. osztályos tanulói, Üllő fogyatékossággal élő személyeknek programokat nyújtó Szeretetgombóc Klubjának tagjaival szerveztek közös eseményeket. A benyújtott pályázatban az ép gyerekek és a fogyatékossággal élő személyek egyenrangú partnerekként vettek részt a karácsonyi ajándék készítés, az álarcosbál vetélkedő, a táncos parti és a zenés előadásban egyaránt. A Csapat - a programban résztvevők körének bővítése érdekében - egy másik osztályt is bevont, ahol több mint 50-en szerepeltek együtt a Szeretetgombóc Klub tagjaival.
Magyarbólyi „Táncunkban a szívünk”
Elkötelezett tanári támogatással a Magyarbólyi Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola 6. osztályos tanulói közös programokat szerveztek a környéken működő értelmileg akadályozott gyermekeket nevelő intézmény diákjaival. A jól felépített program a megismerkedésre (egymás intézményeinek meglátogatásával), és a közös alkotásra (kézműves program, tárgyak készítése, színezés, rajzolás, karácsonyi közös felkészülés) összpontosított amellett, hogy a program legfontosabb eseményét a faluban, a szülők előtt bemutatásra kerülő táncot is sikeresen megvalósították. A pályázat remekül bemutatja, hogyan oldódnak fel és kerülnek egymáshoz közelebb a diákok.
Az Adj Egy Ötöst! programmal kapcsolatos további információkról a www.adjegyotost.hu weboldalon olvashattok.